PIRELLI Scorpion Race
- Pláště vyvinuté ve spolupráci s několikanásobným mistrem světa ve sjezdu Fabienem Barelem
- Čtyři různé vzorky a dva průměry pro zvládnutí jakéhokoli trailu v 100% závodní výbavě
- Gumová směs SmartEVO DH, odvozená od Pirelli Motorsport, super měkká a speciálně vytvořená tak, aby poskytovala maximální výkon a kontrolu ve všech jízdních situacích
- Dva typy konstrukce, které poskytují nejvhodnější podporu podle konkrétního použití
Tři roky po uvedení rodiny pneumatik Scorpion věnované MTB světu Pirelli doplňuje řadu o dva gravity produkty určené pro nejnáročnější závody Enduro (EN) a Downhill (DH).
Scorpion Race DH a EN se zrodily ze spolupráce mezi Pirelli a legendou sjezdové scény: Francouzem Fabienem Barelem, trojnásobným mistrem světa a sedminásobným národním šampionem DH. Jeho zkušenosti, jezdecký cit a technická odbornost v kombinaci s know-how Pirelli vedly k definici kompletní řady závodních gravity plášťů, která splňuje potřeby jakéhokoli týmu nebo sportovce na vysoké úrovni.
Nová řada, která bude k dispozici začátkem roku 2023, je vyvrcholením procesu navrhování, prototypování, testování, zpětné vazby a ověřování v terénu, který trval téměř dva roky. Výsledkem jsou pláště schopné zvýšit výkon moderních kol a splnit nejnáročnější potřeby sjezdových a enduro sportovců a týmů, stejně jako nejpokročilejších amatérů, kteří soutěží v DH nebo Enduro závodech.
Nové pláště Scorpion Race DH a EN již byly testovány testery Pirelli a závodně nasazené sportovci sponzorovanými Pirelli na okruzích EWS (Enduro World Series) a UCI WORLD CUP DH od roku 2021.
Srdce pláště tvoří směs SmartEVO DH
SmartEVO DH byla vyvinutá díky zkušenostem oddělení vývoje gumových směsí Pirelli Motorsport s ohledem na specifické aplikace gravity závodů. Na rozdíl od gumové směsi SmartGRIP, která byla vytvořen pro všestranné použití s vyváženějšími vlastnostmi, tato nová směs je navržena tak, aby nabízela vysoký výkon v závodech. Dosažení pocitu plné kontroly nad kolem i v extrémních podmínkách je díky velké chemické přilnavosti a dostatečné mechanické opoře při vysokých rychlostech. Statické i dynamické parametry byly upraveny pro zvýšení bezpečnosti a pocitu kontroly při brzdění a naklánění, přičemž za klíčové parametry vývoje považujeme předvídatelnost a limit management: vnímání a překonávání limitu přilnavosti a schopnost ovládat driftování jsou stejně důležité jako absolutní grip a stále více zásadní pro styl jízdy moderních sjezdařů.
SmartEVO DH je výsledkem kombinace dvou vrstev směsí: jedna super měkká vysoce výkonná směs (42 Shore A*) pro celý vnější vzorek, která má za úkol poskytovat chemickou přilnavost v širokém rozsahu teplot a absorbovat vibrace ve vysokých frekvencích, a druhá nosná směs pod vzorkem, která má za úkol poskytovat mechanickou podporu výstupkům a tlumit nejvýraznější otřesy. Tyto dvě směsi hladce spolupracují a rozhodujícím způsobem přispívají k tomu, že jezdci poskytují pocit skvělé ovladatelnosti, odezvy a kontroly, což je hlavním cílem inženýrů Pirelli. To vše, aniž bychom zapomněli na nízký valivý odpor: klíčový faktor při závodění s časem, zejména ve Světovém poháru, kde vyhráváte nebo prohráváte o desetiny sekundy.
Čtyři různé vzorky
Jak je typické pro všechny MTB pláště Pirelli Scorpion, nové Scorpion Race berou v úvahu typ terénu. M, T, S a MUD jsou čtyři specifické vzorky vyvinuté tak, aby se vyrovnaly s jakýmkoliv typem podmínek, které lze nalézt v závodech, ať už jde o sjezd nebo enduro.
Vzorek M (Mixed Terrain – smíšený terén) je nejuniverzálnější v řadě. Jeho design je perfektní pro smíšený terén, od bikeparků přes tvrdší traily až po zrádnější úseky s podrostem a kořeny. Zaměřuje se na všestranný výkon a obsahuje rovnoměrně rozložené výstupky s velikostmi a výškami navrženými tak, aby vytvořily skvělý pocit z jízdy v široké škále podmínek.
Vzorek T (Traction – trakce) nabízí vyšší mechanickou přilnavost ve všech situacích, kdy výstupek vzorku potřebuje proniknout do země, a má vysoký, zesílený povrch pro brzdění i zatáčení. Výstupky jsou více rozmístěné a agresivní, navíc je možné je ve středové části vzorku uříznout. Ve skutečnosti, když jsou terénní podmínky přechodné nebo je třeba rychleji odvádět bahno, je možné odříznout centrální výstupek, a plášť tak více směrovat a optimalizovat jeho chování v měkčím terénu. Jedinečná vlastnost pro tento typ plášťů. To jsou technické vlastnosti, které vycházejí z intenzivních testovacích aktivit továrních týmů Pirelli, včetně Canyonu CLLCTV Pirelli DH a italského Rogue Racing.
Vzorek S (Soft Terrain – měkký terén) je na druhé straně navržen pro měkký a poddajný terén – písčitý a jílovitý podklad, kyprá půda a podrost – ale stále je schopen si poradit s kompaktnějšími úseky, jako jsou kořeny a kameny. Vyznačuje se vyššími, široce rozmístěnými bloky.
Nekompromisní vzorek MUD, pouze v konstrukci Scorpion Race DH, se vyznačuje vysokými a široce rozmístěnými výstupky, které jsou také navrženy tak, aby se daly uříznout podle potřeby a podle typu bláta a tratě. Plášť Scorpion Race DH MUD, vyvinutý pro specifické sjezdové použití, je k dispozici pouze v šířce 2.4, nejvhodnější pro vytváření přilnavosti a kontroly v extrémních blátivých podmínkách.
Konstrukce pro každou disciplínu
Při navrhování struktury nových pneumatik Pirelli zvažovalo kromě terénu mnoho dalších proměnných, které Barelovy testy zdůraznily: stále výkonnější kola, jízdní styl jezdců, nejnovější vývoj v oblasti zapletených kol a velikosti ráfků, typické rozdíly, které charakterizují disciplíny Enduro a DH. Tyto rozdíly daly vzniknout konstrukcím DualWall+ a DualWall.
DualWall+ je specifická konstrukce pro DH a Enduro závody. Jedná se o plně dvouvrstvou pevnou kostru 60tpi s gumovou vložkou proti procvaknutí a vrstvou vnější tkaniny pro stabilizaci bočnice pláště. Ideální pro závodníky s agresivním stylem jízdy, protože nabízí vynikající ochranu proti proříznutí a propíchnutí, maximální stabilitu při vysokých rychlostech a absorbuje vibrace a velké nárazy.
Závodní konstrukce DualWall je speciálně navržená pro enduro závody a/nebo lehčí jezdce obecně, a je zaměřená spíše na měkkost a ovladatelnost. Skládá se z kostry 120 tpi ve dvojité vrstvě, která je také vyztužena gumovou vložkou jako ta DH. Ušetří asi 150 g hmotnosti ve srovnání s DualWall+ a poskytuje větší měkkost a hladkost. Je to volba jezdců Enduro, kteří hledají maximální cit pro terén, aniž by museli obětovat spolehlivost typickou pro dvouvrstvou konstrukci. Tato konstrukce byla také testována v terénu se závodníky Canyon CLLCTV Dainese a týmem Theory Racing, kteří je vzali na soutěže a zdolali těžký terén a podmínky EWS s vynikajícím výsledkem.
„Dokončení řady Scorpion posiluje naši nabídku v segmentu horských kol, který zažívá výrazný růst,“ řekl Matteo Barbieri, šéf Pirelli Cycling. "Nyní naše nabídka plášťů pokrývá všechny hlavní typy použití, od silnice po terén, s řešeními pro profesionály i amatéry, které se zaměřují na špičkovou technologii, výkon a bezpečnost. Jsme také hrdí na to, že důležité týmy a velcí mistři tohoto sportu, jako je Fabien Barel, na těchto pláštích spolupracovali s našimi techniky a testery.“ uzavřel Barbieri.
"Práce s Pirelli byla vzrušující a s výsledkem jsem maximálně spokojený," komentoval Fabien Barel. "Přístup k rozsáhlému know-how Pirelli a možnostem výzkumu a vývoje je to, co mě přitahovalo k projektu od samého začátku. Testovací nástroje společnosti a odhodlání mi umožnily prozkoumat nová řešení, řekl bych, že téměř neomezené. Přístup Pirelli je ' Design, Prototyp, Test, Opakování', což znamenalo hodiny a hodiny 3D modelování za účelem vývoje a výroby několika prototypů jednoho modelu pneumatiky. Po teoretické fázi následovala fáze testování, prováděná jak ve vnitřních laboratořích, tak v terénu s týmem Canyon CLLCTV Pirelli DH. Byla to dlouhá a namáhavá práce, ale na výsledky jsem hrdý. V gravity může i malé zlepšení výkonu změnit pořadí a dostat jezdce z anonymního umístění na vítězství. Chtěl bych vidět, že práce odvedená s Pirelli může posloužit k tomu, aby se na pódium dostal sportovec, ať už profesionální nebo amatérský. Bylo by to trochu jako být tam sám. Znovu.“
„Když jsme se rozhodli vstoupit do gravity segmentu s ambicí vyvinout pneumatiky schopné vyhrát Světový pohár, hledali jsme nejen zkušeného jezdce, ale skutečného průvodce vývojovým procesem, od laboratoře až po závodní pole. Fabienův profil byl dokonalý a zároveň jedinečný, protože Barel je nejen šampionem DH, ale má také inženýrské zázemí: perfektní spojení mezi sportovci a naším oddělením výzkumu a vývoje,“ komentoval Samuele Bressan, vedoucí globálního marketingu ve společnosti Pirelli Cycling. "Testování je stálou součástí našeho způsobu práce, ale když přišel čas učinit rozhodnutí, Fabienovi zkušenosti byly zásadní pro dosažení konečného výsledku," uzavřel Bressan.